Fatihah Ain Az Zahra Mohd Riduan

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers

Huzaifah Mohd Riduan

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Thursday, August 25

Luahan rasa seorang aku...

Bismillahirrahmannirrahim...

Ya Allah Ya Tuhanku.. Andai setiap dugaan dan ujian yang Engkau berikan ini sebagai penghapus dosa2ku yg lalu, Kau gugurkanlah dosa2 itu melalui ujian2 dan dugaan2Mu...

Dan andai kata semua dugaan2 ini adalah untuk meningkatkan keimananku terhadapMu, aku dengan senang hatinya menerima ujian dariMu dan aku sangat bersyukur dan redha dengan semua dugaanMu itu...

Wahai Pencipta yang Maha Mengetahui dan Maha Pengasihani

Aminnn Ya Rabbal 'Alamin

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Bak kata pepatah org dulu2... "Siapa yg makan cili dia la yg rasa pedasnya"....
Tentu saja akan terasa jika betul2 makan cili yang pedas, even kalau tak pedas pon tetap rasa bahang kat lidah n bibir... pepatah ni sesuai jika seseorg tu disindir oleh org lain... kalau sindiran tu kena pada kite, tentu saja kite boleh terasa walaupun sedikit.. samada sindiran tu berunsur jenaka atau amarah, hanya mereka yg memahami je yang tahu rasanya....

Bagi yang menerima sindiran itu, sedikit sebanyak boleh mempengaruhi minda dan hati... terasa mcm kena tampar dlm diam, pedas dan pedih hati ni takde siapa yang tahu melainkan kalau kite jawab balik pada org yg memberi sindiran... tp jika org yang menyindir tu org yg lebih berusia dari kita, adakah tergamak kite nak balas balik? tentu saja tidak... demi menjaga hatinya yg sedang amarah itu, kite diamkan aje la biar pun hati kite bagai dirabak2 dan dirobek2... hati meronta2 nak menjawab bagi menghilangkan rasa pedih dan pedas tu tp apekan daya, hanya sabar je yg mampu dipegang supaya tidak berlanjutan rasa amarah si penyindir, apetah lagi jika mampu menyebabkan kite berdosa kerana melukakan hatinya...

So ape yg boleh kite buat adalah secara perlahan2 sindiran itu kite serap dalam jiwa dan tukarkan ia menjadi kata2 penguat utk teruskan perjalanan hidup hari ini dan seterusnya.... dengan kata lain:

Seandainya sindiran yang dilemparkan itu mampu mengurangkan dan melegakan api amarah yang hangat di dalam jiwamu itu, maka sindir la sebanyak mana yang kamu mahu, saya redha menerimanya dengan tenang dan rela hati... Semoga Allah membantu menenangkan hatimu dan melegakan gelodak perasaanmu... Tapi ingatlah, kasih sayang saya buat kamu tidak pernah kurang sejak dulu hingga sekarang, apatah lagi untuk melukakan hatimu, amat jauh sekali...

Walaupun hati dan tanggungjawab saya telah banyak terbahagi dan ada lagi yang lebih tinggi prioriti level ketaatannya, saya tak akan pernah lupa jasa2 mu selama 27 thn saya hidup di dunia yang amat fana ini... Biarlah hati saya menangis sendiri, sbb saya tahu kamu juga menangis... Sabarlah kerana hanya sabar adalah ubat kesedihan...



3 comments:

A_Ain said...

sentap bace...~ well.. if we get down, don't still down.. Allah always with us... :) selamat hari raya cik mona.. ^_^"

Qriedztsar's said...

Ye cik ain... selamat hari raya jua utk kamu... Insya Allah, ketenangan akan datang jika kite redha dan bersabar...

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)